Bverso Brossa
Per bé que l’art i la poesia de Joan Brossa comencin a ser coneguts arreu del món i que tinguin a Internet una presència de les més importants entre els poetes catalans i espanyols contemporanis, fins ara la seva obra ha estat poc divulgada a Europa, on només en cercles de poesia visual és tingut per un referent indiscutible.
L’exposició Bverso Brossa es proposa d’oferir una petita antologia de l’artista català, en la qual siguin representats, sempre des de l’òptica de la poesia, tots els registres que va practicar. De fet, tal com ell mateix va dir, tots els gèneres són «cares de la mateixa piràmide» i, atès que gairebé els tocà tots, podem parlar d’un autèntic «univers brossià».
L’exposició Bverso Brossa es proposa d’oferir una petita antologia de l’artista català, en la qual siguin representats, sempre des de l’òptica de la poesia, tots els registres que va practicar. De fet, tal com ell mateix va dir, tots els gèneres són «cares de la mateixa piràmide» i, atès que gairebé els tocà tots, podem parlar d’un autèntic «univers brossià».
Fidel al sentit etimològic del mot «poesia», tota la vida de Brossa va ser «creació». No va fer altra cosa que crear i expressar-se amb les eines que el seu temps li fornia. Tanmateix, aquesta acció contínua va tenir sempre un sentit de «gir», de «canvi», accepcions que també són presents en l’etimologia de la paraula «vers». Podem parlar de Joan Brossa com un autèntic heterodox, una persona que va viure sempre lluny dels cenacles artístics o literaris i que s’oposà obertament a tot allò que sonés a «capital», a «poder», a «Església», a «militarisme» o a qualsevol altra forma arbitrària d’autoritat.
La seva obra, que presenta una gran diversitat, l’hem agrupada en sis àmbits, en sis camins o «destins». D’acord amb el primer vers d’un sonet que va escriure l’any 1943, «Destí amb sis mans, destí i joglar», ens hem deixar dur pel joglar Joan Brossa enmig de la poesia literària, de l’acció, de la poesia visual, dels objectes, de les instal·lacions i de la poesia urbana: tot un món farcit de sorpreses creat en circumstàncies tan adverses com les de la postguerra espanyola.
L’exposició ha estat produïda per l’Instituto Cervantes amb fons procedents de la Fundació Joan Brossa de Barcelona i de la Fundación Antonio Pérez de Conca. Disposa d’un esplèndid catàleg que inclou, a més de la totalitat de l’obra exposada, uns notables estudis sobre el poeta, un florilegi de la seva obra literària en relació amb cada un dels sis «destins» esmentats i abundant bibliografia. Hi ha disponibles sengles separates amb la traducció dels textos a les llengües de la itinerància.
Bverso Brossa ha estat presentada a Viena i a Praga, i durant l’any 2009 continuarà el seu periple per Estocolm (on s’inaugura el 10 de febrer), Milà, Varsòvia i Berlín.
Glòria Bordons, comissària.
Aquí trobareu el Text de Glòria Bordons El universo heterodoxo de Joan Brossa: las seis manos del destino dins del catàleg de l'exposició Bverso Brossa. Joan Brossa, de la poesía al objeto.
Fotografies de Darina Koubínová, corresponents a l'exposició a Praga. En la darrera podem veure a Glòria Bordons en una visita guiada a l'exposició pels estudiants de català de la Universitat Carolina de Praga.
Gràcies, Glòria, per fer-nos arribar tota aquesta documentació.
2 comentaris:
Un aclariment a propòsit de les fotos de la Darina Koubinova: les tres primeres són a sala tancada, i la darrera pertany a la visita guiada, a càrrec de la comissària, dels estudiants de català de la Universitat Carolina de Praga. Cap d'elles, doncs, pertany al dia de la inauguració. Jo hi era en totes dues ocasions, i en dono fe.
Gràcies, Saint-Simon, pels aclariments.
Publica un comentari a l'entrada