29/1/09

Exposició col·lectiva Comunicació Actual

Joan Brossa i l'art conceptual a la Catalunya de 1972

El desembre de 1972, Joan Brossa participa a L’Hospitalet en una de les primeres exposicions col·lectives d’art conceptual organitzades en el nostre país, COMUNICACIÓ ACTUAL. Aquesta mostra d’art es va muntar dins de l’estructura, en obres, del que seria el nou ajuntament.
Les biografies del poeta no parlen d’aquest fet i , com a notari o drapaire, en volem deixar testimoni a labloccedari, a través d’uns papers de diari arreplegats i unes imatges que ensenyen les obres exposades i la seva presència en el catàleg d’aquesta mostra.

“En la muestra que participaban más de cuarenta y dos creadores, se ha dado cabida al arte de concepto, al de la acción, los environements, los hinchables, etcétera, tendencias que, por otra parte, ya están introducidas por el mundo, que son conocidas por el público bien informado, pero que para algún comentarista de la vida local han despertado las más vivas indignaciones, llegando al extremo de calificarlos de farsa antiarte, tomadura de pelo, etcétera.
Cuando la renovación de las poblaciones de nuestra provincia empezaba a tomar un auténtico contacto con la realidad, aparecen las atávicas voces que hablan en nombre del “país”, el “progreso” y lo “constructivo” intentando desacreditar los gérmenes de lo que al fin se encauza por los senderos de la actualidad.
P.S. La conferencia de clausura de A. Cirici Pellicer fue suspendida.”
Daniel Giralt-Miracle, Destino, núm. 1844, 3 de febrer 1973

“Comunicación actual es una muestra de arte de vanguardia que sale de todos los esquemas tradicionales que de exposición se tiene. Son muchas las personas que han acudido, sobre todo los primeros días, a ver lo que allí había sin tener una idea demasiado exacta de lo que sería el arte de vanguardia.
En todas se producía el asombro de que se llamara arte a una serie de objetos que se encontraban todos los días al alcance de la mano, o de unos “cuadros” que no se entienden.

Así, ante una de las obras de Joan Brossa, se desarrolló el siguiente diálogo entre una niña y su padre.
-Papá, ¿esto que és?
-
Un nueve de copas.
Después de contemplar la imagen durante un rato, descubrió, asombrada, la niña, que
sólo habían ocho, y así lo dijo.
-Bueno,
se habrán equivocado, respondió el hombre, totalmente seguro de sí mismo.

La sorpresa ha sido general.”

Josep Llopart, Diario de Barcelona, 12 de gener 1973

Des del moment que hi ha comunicació, tant en un fet d’origen cívic com en un fet d’origen artístic, hi ha uns fenòmens socials, d’altra banda anàlegs l’un de l’altre. Sovint, aquesta osmosi és accelerada per la incorporació voluntària, als programes, dels fets intermedis d’environament, esdeveniment i participació.
Del 23 de desembre de 1972 al 14 de gener de 1973, hi ha hagut a l’Hospitalet una important manifestació d’aquest ordre, amb aspectes d’art molt pur i tota mena de fases intermèdies, fins a l’acció social. Era un programa extens, i la seva realització ha estat un èxit que té una gran valor perquè desautoritza aquells que fan escèptics escarafalls sobre les possibilitats de participació popular.
En el bloc de formigó inacabat del nou edifici municipal, n’hi havia prou amb pujar un bocí d’escala per a penetrar a un àmbit ple d’una emotivitat especial. Hi dominava l’ombra, que embolcallava el misteri estimulant, pròxim-llunyà, d’una cinta sonora de Mestres Quadreny, Aronada, totalment construïda amb els únics materials de la percussió i la veu femenina. La llum hi era localitzada als centres d’interès.
Hi havia poesia concreta, com les peces cabdals, ja conegudes, de Joan Brossa, l’Elegia al Che (alfabet sense C, sense H, sense E), l’Espanya, el Poema de la i i la descomposició de la A en tres barres.
Alexandre Cirici, Serra d’Or, núm. 161, 15 de febrer 1973

Los promotores tentaron una experiencia atrevida y por demás válida: repartir equitativamente la subvención que el Ayuntamiento destinaba a un “Premio (de pintura)” entre los más de cuarenta participantes que fueran, desde luego, elementos representativos de la vanguardia artística.
En el nivel más difícil de comunicación (aquél que requería, como premisa fundamental la iniciativa del espectador que debía subir la escalera de hormigón y atravesar el hueco de una puerta) hallamos los más destacados representantes de la poesía visual catalana (Brossa, Viladot, Iglesias del Marquet, Pau, Carles Camps), del minimal, del arte pobre, del arte conceptual… Y hubo además ambientación musical con la aportación de Mestres Quadreny, una composición titulada “Aronada” en versión para voz y percusión.
Maria Lluïsa Borràs, Destino, núm. 1847, 24 de febrer 1973

Pel camí he pensat molt. De cap manera no em decideixo a acabar el dia sense posar en ordre els poemes que he escrit als marges d’un full de diari.
Joan Brossa, “Em trec la gavardina…”, Els entre-i-surts del poeta, 1973

Documentació i fotografies de Jaume Maymó
Gràcies, Jaume