1/1/09

L'homenatge de Samuel Sebastián

EN JOAN BROSSA I UNS MITJONS BLANCS, CEL I NEGRES

30.XII.08


Em desperto i dues coses ocupen la meva ment: avui he d'escriure alguna cosa sobre en Joan Brossa doncs és el centenari del seu aniversari i ahir em vaig carregar una pel·lícula sencera. Em dedico a la segona qüestió, la pel·lícula estava completament muntada i per un error vaig esborrar tots els arxius originals, amb la qual cosa estan completament perduts. Després d'estar tot el dia amb una amiga a la qual li dec un món sencer i part de la Lluna, vaig arribar a la conclusió que els arxius de vídeo són els únics que no es poden recuperar, perquè de fet el recuperador va complir bé el seu treball i em va retornar arxius que la meva caòtica memòria havia oblidat, esborradors de novel·les impossibles, diaris poètics mai acabats, vells projectes que tot just ocuparien una hora en la meva vida.

M E M Ò R I A

A T R Ò F I A

La pel·lícula no es pot arreglar. Probablement jo tampoc. I l'escrit sobre Brossa va fluint en la meva ment a manera de jocs de paraules. Recordo que la primera vegada que vaig llegir sobre ell em vaig identificar molt amb la seva manera de veure la vida. Ell com jo sempre sortia sense diners de casa i anava en tramvia, jo prefereixo la bicicleta, però el tramvia té força encant, ho reconec, sobretot si et porta al mar. Baixo les escales, he d'anar al banc i després a un rodatge. En les escales em trobo el meu únic regal de nadal, uns mitjons blancs, celestes i negres... perquè no tornis a passar fred, meu... llegeixo en la dedicatòria. M'entendren. Em pregunto per què blancs i negres i cel, per què. Tots els colors per a mi tenen un significat, el blanc és el meu color de la sort, ho és de tota la vida, en els moments més importants de la meva vida sempre he portat una peça de roba blanca i és una mania que mai em podré llevar. El blau cel...

C E L

V E L

M E L

M A L

M A R

Del cel a la mar, tal vegada en tramvia, passant pel vel, la mel i el mal. Vaig tenir una bicicleta que la vaig pintar de color cel. M'entusiasmava aquell color, tot era celest en aquella època, els llibres, els murs de la meva habitació. Deixo els mitjons en l'escala i surto amb la meva vella bicicleta. M'he deixat les claus, damunt de la taula, al costat del disc dur en el qual vaig esborrar la pel·lícula, el diari d'un malalt d'amor abandonat al costat de les claus de la meva casa. És tot tan absurd. I em sento tan impotent. L'otitis continua bonint-me i miro la balconada de la meva casa, el mateix des del qual Julie em va fotografiar ahir, però les claus no cauen ni del cel ni d'enlloc.

C L A U

C A U

P A U

_ _ _ _ _


Me despierto y dos cosas ocupan mi mente: hoy tengo que escribir algo sobre Joan Brossa ya que es el centenario de su aniversario y ayer me cargué una película entera. Me dedico a lo segundo, la película estaba completamente montada y por un error borré todos los archivos originales, con lo cual están perdidos. Después de estar todo el día con una amiga a la que le debo un mundo entero y parte de la Luna, llegué a la conclusión de que los archivos de vídeo son los únicos que no se pueden recuperar, porque de hecho el recuperador cumplió bien su trabajo y me devolvió archivos que mi caótica memoria había olvidado, borradores de novelas imposibles, diarios poéticos nunca acabados, viejos proyectos que apenas ocuparían una hora en mi vida.

M E M Ò R I A

A T R Ò F I A

La película no tiene arreglo. Probablemente yo tampoco. Y el escrito sobre Brossa va fluyendo en mi mente a modo de juegos de palabras. Recuerdo que la primera vez que leí algo sobre él me identifiqué mucho con su manera de ver la vida. Él como yo siempre salía sin dinero de casa e iba en tranvía, yo prefiero la bicicleta, pero el tranvía tiene bastante encanto, lo reconozco, sobre todo si te lleva al mar. Bajo las escaleras, tengo que ir al banco y luego a un rodaje. En las escaleras me encuentro mi único regalo de navidad, unos calcetines blancos, celestes y negros... para que no vuelvas a pasar frío, mío... leo en la dedicatoria. Me enternecen. Me pregunto por qué blancos y negros y celestes, por qué. Todos los colores para mí tienen un significado, el blanco es el color de la suerte, lo es de toda mi vida, en los momentos más importantes de mi vida siempre he llevado una prenda blanca y es una manía que nunca me podré quitar. El celeste...

C E L

V E L

M E L

M A L

M A R

Del cielo al mar, tal vez en tranvía, pasando por el velo, la miel y el mal. Tuve una bicicleta que la pinté de color cielo. Me entusiasmaba aquel color, todo era celeste en aquella época, los libros, las paredes de mi cuarto. Dejo los calcetines en la escalera y salgo con mi vieja bicicleta. Me he dejado las llaves, encima de la mesa, junto al disco duro en el que borré la película, el diario de un enfermo de amor, abandonado junto a las llaves de mi casa. Es todo tan absurdo. Y me siento tan impotente. La otitis continúa zumbándome y miro el balcón de mi casa, el mismo desde el cual Julie me fotografió ayer, pero las llaves no caen ni del cielo ni de ningún sitio.

C L A U

C A U

P A U


Samuel Sebastián, El meu caos
Gràcies, Samuel