31/12/08

L'homenatge de lo Consueta de Reus

Avui fa justament deu anys que ens va deixar el gran poeta visual, Joan Brossa. Un creador diferent i estimat que ens va sorprendre amb la seva genialitat fins el darrer moment. Un personatge proper i planer, que sempre vaig admirar per la seva senzillesa i naturalitat. Amb certa excentricitat estètica que ens fa identificar ràpidament en Brossa.

Com que la meva dèria és la cultura popular i tradicional, tiraré aigua cap el meu molí. Vull dir el nostre molí agraït i productiu que ens dona mostres de vitalitat admirable en tots els aspecte. L'any vinent celebrarem l'any Amades un altre cop. Cinquanta anys de la seva mort. Encara tenim present, el sentit homenatge en el centenari del seu naixement, fa poc més de divuit anys. El 1990 vam viure un seguit d'actes, mostres, reconeixements, publicacions... per honorar la figura del gran Amades.

Una exposició dita El món de Joan Amades, i també el llibre complet sobre la figura del folklorista, vàren agafar com a imatge una proposta del mestre Brossa. Aquella A granada, amb la bèstia ferotge del Costumari Català. Una imatge impactant que va saber donar-nos el talent de Joan Brossa, que també tenia complicitats molts estretes amb el nostre univers de la cultura festiva, els costums i les tradicions.
Aquesta és la tapa del llibre
I encara una cosa més intima i personal. Aquell 1990, vam seguir amb molta satisfacció l'any Amades. Vam anar a veure aquesta exposició magnífica a Barcelona. Jo vaig portar cap a casa, un dels cartells de l'exposició, que havia fet i signat el bo del Brossa. Encara avui, gairebé vint anys després, aquesta bonica creació, ben emmarcada i dignificada, presideix una de les parets de casa, i puc mirar-la cada dia. El meu admirat Amades, presentat pel gran Brossa, viuen una mica a casa meva. Soc un pel etnofetitxista i aquests símbols gràfics em fan molta companyia. Son coses meves, però...


En aquest dia d'avui, un bon grapat de blocs, -més de 180- ens hem posat d'acord a publicar un post sobre el Joan Brossa. Jo puc acollir-lo en el meu entorn de la cultura popular i tradicional i encara ficar-hi una mica la cullerada. A sota us fico un muntatge fotogràfic de clara inspiració brossaire. Totes les imatges han estat fetes al meu Reus, un centre comercial farcit d'estimuls alfabètics per carrers, places i ravals. L'arlequinat està però inspirat en un enrajolat propi de les decoracions inferiors de les balconades pairals catalanes i un cert toc decadent.

Amb tota la meva admiració: Joan Brossa, us estimem.
















( ↑ la versió consu.1 d'ahir, i la variable d'avui la consu.2 ↓ )



Lo Consueta de Reus, del Consuetudinàrium
Gràcies, Bona!